Friday 9 December 2016

TIDAK MENGENAL ERTI PUTUS ASA


Akhir sekali, Lee Byung-Chull merupakan usahawan yang tidak mengenal erti putus asa (failure is an option). Ciri tidak mengenal erti putus asa dikategorikan di bawah nilai instrumental yang dimaksudkan sebagai nilai yang berkaitan dengan mod tingkah laku, peranan dan fungsi. (Abdullah, 2011) Terdapat pelbagai cabaran yang perlu dihadapi oleh seorang usahwan dalam memperkembangkan perniagaan. Usahawan perlu gigih dan tidak berputus asa supaya dapat memastikan perniagaan yang dijalankan dapat diperkembangkan.
Ciri ini dapat dilihat pada Lee Byung-Chull semasa beliau menubuhkan perniagaan-perniagaan sebelum kemunculan Samsung Groups. Sebelum beliau berjaya hingga ke tahap sekarang beliau telah melalui banyak cabaran dan dugaan dalam perniagaan yang dijalankan. Walau bagaimanapun, cabaran dan dugaan yang dihadapi olehnya menjadikan beliau lebih matang dalam selok-belok perniagaan. Sebelum munculnya Syarikat Samsung beliau telah menjalankan banyak perniagaan tetapi mengalami kegagalan.
Antara perniagaan yang dijalankan oleh beliau ketika datang ke Kota Daegu dan mendirikan Samsung Sanghae, sebuah syarikat perdagangan kecil dengan jumlah sebanyak 40 orang pekerja yang terletak di Su-dong (sekarang Ingyo-dong). Usaha yang tidak berjaya terutamanya supaya beliau menubuhkan perniagaan pengangkutan lori di Daegu pada 1 Mac, 1938, yang dinamakan Samsung Trading Co, pelopor kepada Samsung.
Syarikat yang dibangunkan oleh beliau mengalami kemajuan dan beliau memindahkan pejanat pentadbirannya ke Seoul pada tahun 1947. Ketika Perang Korea, Lee Byung-Chull terpaksa meninggalkan Seoul dan mendirikan kilang penyulingan gula di Pusan yang dikenali dengan nama Cheil Jedang. Pada tahun 1953, beliau mengasaskan Cheil Gula yang menjadi sangat berjaya dan menguntungkan. (idahxisah, 2015)
Dengan pendapatan dari Cheil Gula, beliau telah mengasaskan banyak syarikat-syarikat lain yang menjual produk dalam pelbagai pasaran. Sebagai contoh, setelah perang tamat pada tahun 1954, Lee Byung-Chull telah mendirikan Cheil Mojik dan membangunkan kilang di Chimsan-dong manakala Daegu sebagai tempat mengeluarkan tekstil.
Pada tahun 1958 Samsung Group telah melebarkan sayap dalam pelbagai jenis perniagaan termasuklah perniagaan yang berasaskan elektronik. Samsung mula mendapat nama dalam bidang ini kerana telah berjaya melakukan satu transformasi setelah beberapa kali gagal dalam perniagaan yang dijalankan.

No comments:

Post a Comment