Friday 9 December 2016

PEMERHATIAN



Selain itu, pengkaji mendapati bahawa Lee Byung-Chull memiliki ciri pemerhatian (observant). Pemerhatian merupakan salah satu cara bagi usahawan untuk belajar teknik-teknik baru selain daripada kawan-kawan, pembacaan dan fikir sendiri. (Zainol, 2015)Ciri ini penting untuk seorang usahawan supaya produk atau perkhidmatan yang disediakan oleh perniagaan tersebut menepati keperluan dan kehendak mansyarakt serta bersesuaian dengan perubahan semasa. Selain itu, usahawan yang memiliki ciri pemerhatian dapat memerhati persekitaran di sekeliling perniagaan seperti kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman perniagaan. Hal ini penting untuk mengetahui keadaan perniagaan dan persaingan untuk memastikan perniagaan yang dijalankan berdaya saing. Lee Byung-Chull merupakan seorang usahawan yang mempunyai kesedaran tinggi terhadap perubahan semasa. Beliau telah melakukan pelbagai usaha supaya keluaran Samsung Groups sering mendapat permintaan tinggi dalam kalangan masyarakat.
Antaranya ialah pengasas Samsung Group ini telah melebarkan sayapnya dengan menghasilkan  kerjanya dalam bentuk divisyen-divisyen elektronik iaitu Samsung Elektronics Co Devices, Samsung Elektro-Mechanical Co, Samsung Corning Co, dan Samsung Semikonduktor & Telecommunications Co, dan membuat perkhidmatan di Suwon.
Apabila Syarikat Samsung  telah berkembang, Lee Byung-Chull menghasilkan pula telefon dan mesin faks dan akhirnya menjadi Samsung’s Mobile Phone Manufacturing. Daripada kilang ini juga, Samsung Group mencipta hampir satu billion telefon bimbit  sehingga ke hari ini. Hal ini kerana permintaan daripada pelanggan sangat tinggi dan telah berkembang ke seluruh negara termasuk Negara Malaysia yang hangat menggunakan gajet berjenama Samsung ini.
                                                                                  
Pada tahun 1982, Samsung telah membangunkan sebuah kilang untuk menghasilkan televisyen di Portugal. Pada tahun 1984 pula, syarikat ini membangunkan sebuah kilang yang bernilai 25 juta di New York dan membangunkan kemudahan lain bernilai 25 juta di UK. Walaupun Lee Byung-chull telah meninggal pada tahun 1987 dan meninggalkan hartanya di dunia, namun syarikat ini tetap diteruskan oleh Kun- Hee Lee yang mengambil alih jawatan tersebut sebagai Pengerusi Samsung Group. Beliau tetap meneruskan legasi Lee Byung Chull dengan jayanya membangun satu daripada dua menara berkembar Petronas Towers di Malaysia, Taipei 101 Di Taiwan dan Khalifa Burj di United Emirat Arab apabila melebarkan sayapnya di Amerika Syarikat, Britain, Jerman, Thailand, Mexico, dan China pada tahun 1997. (Mathew)
Walaupun Samsung Group telah mengalami krisis pada akhir tahun 1997, mereka terpaksa menjual  beberapa unit perniagaan masing-masing untuk mengurangkan beban hutang dan telah mengurangkan pekerja kepada 50000 orang. Meskipun berat untuk menanggung beban hutang tersebut, berkat pelaburan dalam industri elektronik dan akhirnya berjaya bertahan  serta terus berkembang hingga ke saat ini.
Pada tahun 1980-1990, syarikat ini menghasilkan pelbagai pesawat iaitu Korea Aerospace Industries (KAI), hasil penggabungan antara tiga bahagian aerospace domestic utama Samsung Aerospace, Daewoo Heavy Industries, dan Hyundai Space dan Aircraft Company. Setelah itu, Kun-Hee lee telah menjadi pengeluar terbesar memory chips di dunia pada tahun 1992, dan pembuat chip dunia terbesar kedua selepas Intel dan sepuluh tahun kemudiannya, beliau menjadikan Samsung sebagai pengeluar terbesar di dunia dengan membuat panel layar liquid-crystal.
Kejayaan Samsung sebagai penyedia teknologi terus berkembang melalui penggabungan beberapa anak syarikatnya Samsung Elektronics bergabung dengan Samsung dengan beberapa anak buah syarikat lain seperti Samsung Semikonduktor dan Telekomunikasi. (Wei, 2016)

No comments:

Post a Comment