Usahawan boleh ditakrifkan sebagai pengasas, iaitu
pemilik firma tersebut dan boleh dibezakan dengan bukan usahawan melalui
pemilikan atau ciri-ciri gelagat yang dipamerkan. (Mahmood, 2010) . sebagai Menurut Hisrich dan Peters
(1995), perkataan entrepreneur
berasal daripada perkataan Perancis iaitu entreprende
yang membawa maksud memikul tugas, tanggungjawab atau mencuba. (Makhbul, 2003) Hull, Bosley dan Udel
(1980) melanjutkan definisi termasuk individu-individu yang membeli atau
menwarisi perniagaan sedia ada dengan niat (dan usaha berterusan) meluaskannya.
Menurut Robert Hisrich, keusahawanan ialah proses
mencipta ataupun mengeluarkan sesuatu yang berlainan, mengalami masalah
kewangan, gangguan psikologi dan risiko sosial serta menerima imbuhan kewangan
dan mencapai kepuasan diri. Selain itu, Kao(1995) mentakrifkan keusahawanan
sebagai satu proses mencipta sesuatu yang baru (kreatif) dan berbeza (inovatif)
bagi tujuan mencipta kekayaan untuk individu dan menambah nilai kepada
masyarakat dan usahawan adalah orang yang melalui proses penciptaan kekayaan
dan nilai tambah tersebut melalui inkubator idea-idea, penyusunan sumber-sumber
dan seterusnya melaksanakannya.
Sementara itu, teori-teori keusahawanan juga berbeza
mengikut pelbagai bidang dan dibahagikan kepada tiga bidang iaitu bidang
ekonomi, sosiologi dan psikologi. Terdapat
pelbagai takrifan yang telah dikemukakan oleh ahli-ahli mengikut pandangan
bidang masing-masing.
Bagi bidang ekonomi, ahli ekonomi yang terlibat ialah
Jopesh A.Schumpeter, Alfred Marshall dan Israel Kirzner. Sebagai contoh, Joseph
A.Schumpeter telah mengutarakan model usahawan iaitu meletakkan inovasi sebagai
ciri keusahwanan. Peranan inovasi atau ubahsuai yang dimaksudkan oleh beliau
merangkumi semua kegiatan atau usaha yang membawa kepada kepada satu
pembaharuan
Seorang usahwan memiliki ciri-ciri yang berbeza dengan
orang bukan usahawan. Terdapat empat belas ciri-ciri umum yang berkaitan dengan
personaliti seseorang usahawan disenaraikan. Antaranya dorongan ke arah
kejayaan, mengambil risiko yang diperhitungkan, kerajinan, berinisiatif dan
bertanggungjawab, lokus kawalan dalaman, berkeyakinan terhadap kebolehan diri,
kejujuran dan menepati janji, menitikberatkan mutu kerja yang tinggi, kebolehan
menyelesaikan masalah, tahap tenaga kerja tinggi, berorientasikan matlamat dan
wawasan, kebolehan membuat keputusan, menggunakan strategi-strategi pengaruh
dan keusahawanan sosial.
Selain itu, terdapat pelbagai kajian yang telah
dijalankan oleh ahli ekonomi dan psikologi dalam meneliti dan memahami
ciri-ciri seorang usahawan. Sebagai contoh, terdapat tiga belas ciri-ciri
usahawan yang berjaya disenaraikan oleh Mc Clelland (1985) dalam kajian beliau
terhadap budaya Malawi dan Ecuador, antaranya inisiatif diri, dapat melihat dan
merebut peluang, kecekalan, mencari maklumat dan sebagainya.
Pada zaman pascaglobalisasi ini, usahawan menghadapai
dengan perubahan aus teknologi serta perkembagan ekonomi dan masyarakat yang
semakin pesat. Usahawan pada abad ke-21 perlu memiliki ciri-ciri tertentu bagi
menjadikan usahawan tersebut berdaya saing dan berdaya mampu untuk menghadapi
pelbagai cabaran yang bakal dihadapi dalam perniagaan.
Kajian ini dijalankan untuk mengenali ciri-ciri usahawan
yang berjaya. pengkaji akan memilih seorang usahawan yang berjaya dan
menyenaraikan ciri-ciri yang ada pada usahawan tersebut. Selain itu, pengkaji
juga akan menceritakan bagaimana ciri-ciri membantu usahawan tersebut untuk
mencapai kejayaan.
Usahawan yang dipilih oleh pengkaji dalam kajian ini
ialah pengasas Samsung Group iaitu Lee Byung-chul. Hal ini demikian kerana
beliau merupakan salah seorang usahawan yang sangat berjaya sehingga perniagaan
yang diusahawan oleh beliau berjaya berkembangan kepada pelbagai bidang
terutamanya dalam bidang elektronik. Selain itu, Samsung Group juga berjaya
berkembang ke seluruh dunia seperti Malaysia, China, England dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment